Vanaf 1 mei 2016 treedt het nieuwe douanewetboek in werking. Hierover berichten we al eerder. Nu deze datum dichter is dan ooit, sommen wij de veranderingen op die van tel zijn.
Het nieuwe douanewetboek voor de unie heet de union custom code (UCC). Verschillende zaken zullen wijzigen, zaken die in dit artikel worden besproken.
Intussen is duidelijk dat pas ten vroegste in 2020 het wetboek uitgevoerd zal worden zoals bedoeld. Het aanpassen van alle elektronische software is een voorbeeld van een proces dat op zichtzelf al jaren in beslag zal nemen. Een overgangsperiode lijkt niet uit te sluiten. Toch zijn er verschillende veranderingen die meteen vanaf 1 mei 2016 in werking treden. Zoals in de conventionele wetgeving zal de wetgever bepaalde zaken verduidelijken, ditmaal in de vorm van “guidance documents”. Deze “guidance documents” helpen de toepassingen en uitvoering te concretiseren.
Het hele opzet van de vernieuwing van de douane en accijnzen is het versnellen van de logistieke stroom. In feite wil men op die wijze de efficiëntie van de douane en accijnzen in de lidstaten versterken. Men zet ook sterk in op de elektronische omgeving, zoals hier te lezen
Veranderingen UCC vanaf 1 mei 2016
Onvolledige aangiftes
Ondenkbaar voor 1 mei 2016 is het indienen van onvolledige aangiftes. Een grote verandering van het huidige systeem ten opzichte van het UCC is de mogelijkheid om onvolledige aangiftes in te dienen. Opgelet: het onvolledige karakter is tijdelijk geldig. Op het einde van de maand of het kwartaal dient de onderneming wel degelijk de onvolledige aangiftes te vervolledigen opdat ze correct en definitief worden gemaakt. Deze wijziging is een stimulans voor het versterken van de supply chain van de ondernemingen. Denk maar aan Just in Time Delivery (JIT), waarbij de voorraden in de fabriek zo laag mogelijk worden gehouden. Bij JIT stemt men de productie af op de vraag, met lage voorraden, wat wil zeggen dat de benodigde onderdelen meteen nodig zijn zonder vertraging.
Communautaire goederen naar uniegoederen
Het nieuwe wetboek vervangt de definities “communautaire en niet-communautaire goederen” door “uniegoederen en niet-uniegoederen”. De “Europese gemeenschap” wordt vervangen door de “Europese Unie”. “Economische douaneregelingen” worden “bijzonderen regelingen”.
Exporteur
Het wordt verplicht dat men in de Europese Unie is gevestigd en dat men de bevoegdheid bezit om te beslissen dat de goederen naar een bestemmingen buiten het douanegebied worden gebracht, indien men wil optreden als exporteur of uitvoerder. Er is echter veel vraag bij de conflicterende problematiek indien men meerdere wetgevingen in acht neemt. Voor ons lijkt dit een “wordt vervolgd”.
De AEO-vergunning
Het AEO certificaat is niet meer. We spreken vanaf heden over de AEO-vergunning. Beschik je reeds over een AEO-certificaat? Ga dan zeker na of je nog voldoet aan alle voorwaarden, te meer omdat er één extra voorwaarde wordt ingevoerd. Vanaf 1 mei 2016 zal je namelijk een praktische vakbekwaamheid of beroepskwalificatie dienen te bewijzen inzake de douaneaangelegenheden inherent aan je verrichte activiteit.
Tijdelijke opslag en overbrenging onder tijdelijke opslag
De goederen kunnen op basis van de summiere aangifte in tijdelijke opslag (TO) blijven gedurende periodes waarna uiterlijk een verdere douanebestemming moet worden gegeven. Op dit moment worden de periodes gelimiteerd op 45 dagen (luchtvervoer), 20 dagen (zeevervoer) en is verlenging mogelijk. In het UCC gaat men naar een uniforme 90 dagen.
Een bijkomende verandering is dat de overbrengingen onder tijdelijke opslag tot de mogelijkheden gaan behoren. Zeker dit laatste punt lijkt voor ons een belangrijke meerwaarde voor de ondernemer.
Het douane-entrepot
Douane-entrepots C, D, E en het vrije entrepot vervallen volledig. Drie types van publieke douane-entrepots en één particulier douane-entrepot worden de nieuwe standaard.
De drie publieke douane-entrepots veranderen van naam:
- Het type A wordt Type I
- Het type B wordt Type II
- Het vergelijkbaar aan type F wordt Type III
Alle vergunningen zullen vóór 1 mei 2019 worden herbeoordeeld.
Een bindende tariefinlichting (BTI)
Een BTI is een afspraak tussen u en de douane over de goederencode die de douane toepast. Deze code is gebaseerd op een door de Europese Unie samengestelde gecombineerde Nomenclatuur. In de BTI wordt de afspraak tussen u en de douane vastgelegd. Dit geeft u de garantie dat de goederencode voor een bepaalde periode vastligt. Doordat de goederencode is vastgelegd, kan de douane sneller controles uitvoeren, wat voor u tijdwinst betekent. De BTI kunt u gebruiken bij de in- en uitvoer van goederen.
Verandering
De aanvrager wordt gebonden aan de BTI. De vastgestelde goederencode inclusief het verbonden douanetarief zal gebruikt dienen te worden wanneer er een BTI wordt aangevraagd. De BTI dient daarnaast vermeldt te worden op de douaneaangifte. De termijn van de BTI wijzigt van zes naar drie jaar.
De transactiewaarde
De laatste verkoopwaarde direct vooraleer de goederen de Europese Unie worden binnengebracht zal de nieuwe transactiewaarde zijn. De transactiewaarde zal dus niet langer vastgesteld worden op een eerdere verkoop die gedaan werd met het oog op uitvoer naar de EU. Dit lijkt de at-arms-length theorie kracht te geven.
Actieve veredeling
Er zijn momenteel twee systemen van kracht voor het bepalen van de invoerrechten.
Enerzijds kennen we het schorsingssysteem waarbij de rechten niet betaald worden bij het binnenbrengen van de goederen in de EU. Opgelet, indien de goederen nadien wel in het vrije verkeer worden gebracht moeten er uiteraard wel rechten worden betaald met daarbovenop compenserende intresten.
Anderzijds kennen we het terugbetalingssysteem. De rechten worden betaald bij het binnenbrengen van de goederen in de EU. Deze rechten worden terugbetaald op het moment van wederuitvoer. Opgelet, indien deze goederen nadien toch in het vrije verkeer worden gebracht kunnen deze rechten uiteraard niet worden terugbetaald.
Het terugbetalingssysteem verdwijnt, net als de behandeling onder douanetoezicht. Er blijft één uniform systeem over dat synchroon is aan het schorsingssysteem zoals we dat reeds kennen. De vereiste wederuitvoering van de veredelingsproducten zal verdwijnen.
Zekerheidsstelling
Volledige zekerheidsstelling voor alle douaneregelingen en voor de tijdelijke opslag. Een doorlopende zekerheid stellen blijft tevens mogelijk. Voor aangevers die veelvuldig gebruikmaken van de regeling douanevervoer bestaat de mogelijkheid een doorlopende zekerheidstelling aan te vragen. Bij de doorlopende zekerheid wordt een vermindering of ontheffing onder bepaalde voorwaarden toegestaan.
Transferpricing en douanewaarde
Niet expliciet opgenomen in de wetgeving, doch een vaststaand feit. De douanewaarde zal in de toekomst sterker worden gecontroleerd met de transferpricing. Zorg dus dat de gedocumenteerde transferpricing overeenstemming heeft met de aangegeven douanewaarden. De controles hierop zullen exponentieel toenemen. Als je weet dat 90% van de douanegoederen geen eigendomsoverdracht hebben, zijn toenemende controles op basis van de UCC zeker niet ondenkbaar.