Cliënten van Meesters Accountants weten inmiddels dat ik, Vincent Meesters, een autoliefhebber ben in hart en nieren. In de fiscale berekening is een voertuig een belangrijke beslissing. De fiscale regels zijn immers onderhevig aan wijzigingen met als doel de overheidsinkomsten en ecologische doelstellingen te bereiken. Een voertuig koop je voor gebruik over meerdere jaren waardoor de beslissing een belangrijke vormt voor ieder bedrijfsleider.
Het is onmiskenbaar dat CO2 waarde een dominante rol heeft in het debat.
WTLP heeft de doodsteek gegeven aan bepaalde motorisaties. WLTP bepaald op een meer realistische wijze het verbruik per 100 km. De opmars van turbomotoren is volop aan de gang, ze drukken immers de CO2 waarden door efficiënt gebruik te maken van de verloren energie uit uitlaatgassen. Hybride is zoals de “turbo” in de jaren 90, het nieuwe hip. Waar voertuigen als een Porsche 911 hun karakter zouden verliezen door het vervangen van de atmosferische motor, zien we zelfs bij zulke merken een wijzigingen naar turbomotor (992).
Naast WLTP hebben we in België een nieuwe berekening voor de fiscale aftrek van personenwagens vanaf 2020. De vraag rest of het nog steeds interessant is om een personenwagen aan te kopen via vennootschap of eenmanszaak. Als autoliefhebber ben ik specialist in het fiscaal vergelijken van de verschillende wijzen tot het verantwoorden van een personenwagen.
Hierbij maken we vergelijking tussen de verschillende wijzen tot gebruik: KM-vergoeding, aankoop/lease/renting door vennootschap of eenmanszaak, kost inschrijving inverkeerstelling of jaarlijkse verkeersbelasting.
Wist je dat je voor kilometervergoeding niet hoeft vast te houden aan de wettelijke forfait van 0,35XX euro per km? Voor al de analyses maakt ik een overzicht van de mogelijke kostenvergoeding die je kan ontvangen.
Door de nieuwe structuur van het land zijn de verschillen groter dan ooit. Een ludiek voorbeeld is de inschrijving van een Q7 E-tron. Doordat men in Vlaanderen de belasting in verkeerstelling op basis van CO2-waarde calculeert, kost dit slechts 40 euro. In Wallonië werkt men niet met de CO2 waarde van een voertuig maar op basis van het vermogen. In Wallonië kost de inschrijving van exact hetzelfde voertuig meer dan 5000 euro. Je leest het goed, hetzelfde land, ander gewest.
Het zijn zulke verschillen die de analyse interessant maken. Zelfs voor kleine, normale wagens is zulke informatie essentieel. De aftrekbaarheid van een Mercedes E220D, aangekocht in 2018 of 2019 zakt in 2020 van 70% naar ergens rond de 52%. Cliënten van Meesters Accountants maken de juiste keuze doordat ik persoonlijke iedere aankoop zorgvuldig overweeg.
Voor de sportievere voertuigen wordt deze analyse nog interessanter, de verschillen in werkelijke belastingdruk lopen immers op tot duizenden euro’s belastingsvoordeel. Het is toegestaan om de keuze van de minst belaste weg te maken (arrest Brepols uit 1961), maak hiervan dan ook gebruik.
Doordat mijn hobby aanleunt bij mijn professionele dienstverlening, kost me zulke analyse niet veel tijd. Maak een afspraak om je plannen te overlopen of zend me een mailtje. Geef me alle voertuigtypes door zodat ik gelijk het nodige kan opzoeken. Ik kan voor bepaalde merken adviseren inzake mogelijke kortingen of tips bij de aankoop, deze geef ik vrijblijvend met je mee.